Hyötyjäteasemat, lajittelupihat ja kierrätyspäivät

Palveluautomatisoidut lajittelupihat korvaavat hyötyjäteasemat

Vuonna 2020 aloitimme hyötyjäteasemiemme uudistamisen lajittelupihoiksi. Lajittelupihat ovat auki joka arkipäivä ja asiointi tapahtuu itsepalveluautomaatilla. Tarvittaessa asiointi- ja lajitteluapua saa asiakaspalvelusta etäyhteyden avulla. Henkilökuntaa on paikalla kerran viikossa.

Lajittelupihat ja hyötyjäteasemat on tarkoitettu vastaanottopaikoiksi kotitalouksien satunnaisesti syntyville jätteille. Tällaisia ovat mm. sähkö- ja elektroniikkaromut, piha- ja puutarhajätteet, vaaralliset jätteet sekä rakennus- ja remontointijätteet.

Lajittelupihojen ja hyötyjäteasemien kävijämäärät kasvussa

Toimialueemme 4 lajittelupihalla ja 11 hyötyjäteasemalla vieraili kaikkiaan 26 942 (+4 %) asiakasta. Vuosi 2020 oli jo toinen kasvun vuosi kävijämäärissä. Vilkkaimmat asemat olivat edellisvuosien tapaan Nivala (4708) ja Oulainen (3137), mutta tällä kertaa kolmanneksi eniten kävijöitä oli Kannuksessa (2995), joka ohitti Haapaveden hyötyjäteaseman kävijämäärän (2860).

Korona kuritti kierrätyspäiviä

Kevään kierrätyspäivät peruuntuivat COVID-19-viruksen takia kokonaan, mutta syksyn kierrätyspäivillä kävijöiltä oli tavallista enemmän. Kokonaiskävijämäärä oli reilut 1200, joka on vähän yli puolet vuoden 2019 kierrätyspäivien kävijämäärästä.

Kierrätyspäivät järjestetään paikkakunnilla, joissa ei ole lajittelupihaa tai hyötyjäteasemaa. Kierrätyspäivien tarkoitus on aktivoida kotitalouksia tuomaan tarpeettomat tavarat, purkujätteet ja vaaralliset jätteet kierrätykseen.

Kävijämäärä hyötyjäteasemilla ja lajittelupihoilla

Hyöty- ja lajittelupihoilta kerätyt jätemäärät

Jätemäärät (tonnia, t)

Jätelaji2020 (t)2019 (t)
Poltettava jäte416 (+15 %)362
Hyödynnettävät jätteet2127 (+21 %)1762
Käsiteltävät jätteet (hyötyjäteasemat ja lajittelupihat)560 (+9 %)516
Kipsijäte75*
Kyllästetty eli kestopuu94 (+36 %)69
Vaaralliset jätteet165 (+114 %)77
Yht.3438

*Kipsijätettä ei kerätty hyötyjäteasemilla erilleen 2019.