Lajittelupihat

Vuonna 2023 Vestian oma lajittelupihaverkosto laajeni Alavieskaan, Himangalle ja Kannukseen. Myös Vestian ensimmäinen oman toimialueen ulkopuolinen lajittelupiha valmistui Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapecolle Sallaan.

Lajittelupihat

Lajittelupihaverkosto laajeni kolmeen omistajakuntaan

Vuoden 2023 aikana lajittelupihaverkosto laajeni kolmelle paikkakunnalle Alavieskaan, Himangalle ja Kannukseen. Alavieskassa ei ole aiemmin ollut hyötyjäteasemaa, joten näin laaja jätteiden kierrättämismahdollisuus on paikkakunnalla uutta. Himangalla ja Kannuksessa päivitettiin jo aiemmin toiminnassa olleet hyötyjäteasemat.

Vestian omien lajittelupihojen lisäksi pääsimme toteuttamaan lajittelupihakonseptimme mukaisen Sallan ecoASEMAn kollegayhtiöllemme Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapecolle. Sallan ecoASEMAn rakentaminen aloitettiin kesäkuussa ja avajaisia vietettiin marraskuussa.

Kävijämäärä lajittelupihoilla yhteensä

Kävijämääriltään suurimmat lajittelupihat

LajittelupihaKävijämäärä v. 2023Kävijämäärä v. 2022
Ylivieska10 577 (+3 %)10 297
Nivala6 353 (+19 %)5 344
Oulainen4 909 (+11 %)4 437
Haapavesi3 804 (+12 %)3 392

Vilkkain asiointitunti lajittelupihoilla oli klo 14-15.

Lajittelupihoilta kerätyt jätteet

Jätemäärät (t)

Jätelaji2023 (t)2022 (t)2021 (t)
Poltettava jäte760 (+85 %)412 (-1 %)414 (-1 %)
Hyödynnettävät jätteet*4025 (+64%)2459 (+26 %)1949 (-8 %)
Käsiteltävät jätteet689 (+29 %)536 (-1 %)543 (-3 %)
Kipsijäte193 (+32 %)146 (+42 %)103 (+37 %)
Kyllästetty puu149 (+39 %)107 (+22 %)88 (-6 %)
Vaaralliset jätteet159 (+1 %)157 (-2 %)160 (-3 %)
Yht.5975 (+57 %)3 817 (+ 17 %)3 257 (-5 %)

*Hyödynnettävät jätteet: akut, betoni, kartonki, metalliromu, muovipakkaukset, paristot, poistotekstiilit, puu, puutarhajäte ja sähköromu

Aiempina vuosina taulukon jätemäärissä ei ole ollut mukana Ylivieskan lajittelupihalta kerätyt jätteet, mikä selittää osaltaan jätemäärien kasvua taulukossa vuonna 2023.