Vestia Oy – Julkaisut

Kierrätysneuvonta ja viestintäsektori

Sekä kierrätysneuvonnan että viestinnän vuoden 2023 suurimpana painopisteenä oli taloyhtiöiden erilliskeräys.

Kierrätysneuvonta ja viestintäsektori

Sekä kierrätysneuvonnan että viestinnän vuoden 2023 suurimpana painopisteenä oli taloyhtiöiden erilliskeräys.

Kierrätysneuvonta tavoitti kaikenikäiset kuntalaiset

Vuosi alkoi uuden kierrätysneuvojan perehtymisellä ja varsinaiset neuvontatilaisuudet pääsivät vauhtiin maaliskuussa.

Kierrätysneuvontatilaisuuksiemme määrä jatkoi kasvua myös menneenä vuonna. Jätekeskuksella vierailut painottuivat toukokuussa ala- ja yläkoululaisten käynteihin ja syksyllä satunnaisiin ammattikouluryhmävierailuihin. Suurin osa (68 %) kierrätysneuvonnasta tilattiin kuitenkin muualle; päiväkoteihin, kouluihin, harrasteryhmiin ja tapahtumiin. Kesällä olimme muutamassa kesätapahtumassa ja syksyllä pidimme kierrätysneuvontatilaisuuksia kirjastoissa luento- ja infopistetoteutuksena. Kierrätysneuvontatilaisuuksien yleisin puheenaihe oli biojätteen erilliskeräysvelvoitteen laajeneminen.

Vuoden teema oli taloyhtiöiden erilliskeräysvelvoitteiden laajeneminen ja yhteistyö isännöitsijöiden kanssa. Lakiuudistukseen liittyen isännöitsijöille järjestettiin kaksi isännöitsijäinfoa ja isännöitsijäkirjeitä lähetettiin pitkin vuotta.

4-luokkalaisten perinteinen Kierrätyssankarit-kampanja jatkui myös vuonna 2023. Yläkoululaisten kampanja uudistui pakkausjätteiden kierrättämiseen keskittyvään Be Sustainable -kampanjaan.

Vuoteen mahtui myös uusien asiakasmateriaalien, bio- ja lääkejätteiden lajitteluoppaiden tuottaminen yhteistyössä viestinnän kanssa.

Suvi Kontio

kierrätysneuvoja

Kierrätysneuvontatilaisuudet

(+29 %)
0

No Data Found

4-luokkalaisten Kierrätyssankarit-kampanja

luokkaa
0
oppilasta
0

Osallistuneiden oppilaiden määrä nousi +57 % edellisvuoteen verrattuna.

Uusia kokeiluja perinteisiä menetelmiä unohtamatta

Viestinnän painopisteitä vuonna 2023 olivat Vestian, toiminnan ja palveluiden tunnettuuden lisääminen sekä yhtenäisen ja siistin yritysilmeen vahvistaminen. Painopisteinä olivat myös kierrätystietoisuuden parantaminen ja lajittelupihaverkoston sekä taloyhtiöiden erilliskeräyksen laajentumisiin liittyvät viestintätoimet.

Toteutimme viestintää monipuolisesti sekä digitaalisesti että painettuna. Digitaalisessa viestinnässä lisäsimme sosiaalisen median videoiden määrää ja lisäksi toteutimme videon toimittaja ja tv-tuottaja Riku Rantalan kanssa. Uutena viestintäkeinona kokeilimme vaikuttajamarkkinointia, jossa yhteistyökumppanimme loi sisältöä Instagramiin ja podcasteihin.

Painetussa viestinnässä jatkoimme perinteisten menetelmien käyttöä, esimerkkinä jokaiseen kotiin jaettava vuosikalenteri, jota asiakkaamme pitävät lähes yhtä tärkeänä tiedonlähteenä verkkosivujemme kanssa.

Viestintätoimet painopisteiden eteen onnistuivat erittäin hyvin ja työtä jatketaan intohimoisesti myös jatkossa.

Mervi Väisänen
henkilöstö- ja viestintäpäällikkö

Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia

0 %

on löytänyt tarvitsemansa tiedon verkkosivuilta.

0 %

mielestä lajitteluohjeet ovat helposti löydettävissä.

0 %

haluaa eniten tietoa aikataulumuutoksista.

Mistä asiakkaat ovat saaneet tietoa jätehuollosta?

0 %

vuosikalenterista

0 %

verkkosivuilta

0 %

lajitteluoppaasta