Kierrätysneuvonta ja viestintäsektori

Kierrätysneuvonnalle uusia keinoja ja kanavia

Kierrätysneuvonta on yksi lakisääteisistä tehtävistämme kotitalouksien jätehuollon järjestämisen lisäksi.

Vaikka Covid-19 – epidemia vaikutti edelleen kierrätysneuvonnan toteuttamiseen täysipainoisesti, kierrätysneuvontatilaisuuksia pystyttiin silti pitämään jopa 57 % enemmän mitä vuonna 2020. Webinaarit olivat uusi tapa tavoittaa alueen asukkaat. Webinaarien osallistujamäärät olivat maltillisia, mutta saimme niistä hyvää palautetta, joten ne tulevat olemaan jatkossakin osa kierrätysneuvontaa. Uusi juttu oli myös kokeilla videon tekemistä. Lisäksi kierrättämiseen liittyvien nettipelien määrä kasvoi kahdella uudella pelillä. Ala- ja yläkoululaisille tarkoitetuissa kampanjoissa oli mukana lähes 645 koululaista.

Olimme myös mukana Suomen Kiertovoima eli KIVO ry:n valtakunnallisessa Rakasta joka murua -biojätekampanjassa, joka alkoi vuonna 2020 ja jatkuu vuonna 2022.  Kampanjassa on vaihtuvia kohderyhmiä aina yrityksistä kotitalouksiin.

Satu Hautakoski

kierrätysneuvoja

4-luokkalaisten Kierrätyssankarit-kampanja

luokkaa
oppilasta

Osallistuneiden oppilaiden määrä kasvoi 8 % vuodesta 2020. Määrä oli kasvussa jo toista vuotta perättäin.

9-luokkalaisten Vaarallinen jäte -kampanja

luokkaa
oppilasta

Oppilasmäärä laski hiukan vuodesta 2020 (- 15 %).

Uutta kierrätysneuvonnassa

• Webinaarit

Vuonna 2021 järjestettiin kaksi kaikille avointa ja maksutonta iltawebinaaria biojätteen kierrätyksestä.

• Nettipelit

Vuonna 2021 julkaistiin kaksi selaimessa toimivaa kierrätysneuvontapeliä, toinen Kierrätyssankarit-kampanjaan liittyvä ja toinen biojätteen lajitteluun liittyvä.

• Videot

Vuonna 2021 julkaistiin alkuvuodesta 3 kierrätysneuvonta-aiheista videota Vestian Youtube-kanavalla. Lisäksi syksyllä tehtiin someen video ylijäämäomenoiden kierrätyksestä.

Parannusta viestinnän saavutettavuuteen

Viestinnässä paneuduttiin vuonna 2021 erityisesti verkkosivujen saavutettavuuden eli esteettömyyden huomioimiseen ja sisällön parantamiseen. Lisäksi jatkettiin itsepalvelutoiminnoilla olevien lajittelupihojen ilmeen rakentamista ja omistajakuntiin suuntautuvan viestinnän kehittämistä.

Viestinnän ja toiminnan kehittämiseksi selvitimme vuoden aikana myös eri sidosryhmien mielipiteitä toiminnastamme ja yrityksestä yleensä. Asiakaskyselyt järjestettiin keväällä Kierrätyspäivillä ja kesällä hyötyjäteasemilla sekä lajittelupihoilla. Vuoden lopussa teimme sidosryhmäkyselyn omistajakuntien eri edustajille.

Uutena juttuna kokeilimme vuosikalenterissa asiakaskuvakilpailua teemalla ”Meijän seutu”, johon saimme mukavasti osallistujia ja kalenteriin laajasti kuvia eri puolilta toimialuettamme.

Mervi Väisänen

viestintä- ja henkilöstöpäällikkö