Hyötyjäteasemat, lajittelupihat ja kierrätyspäivät

Itsepalvelutoiminnolla olevien lajittelupihojen verkosto jatkoi levittäytymistä

Hyötyjäteasemien uudistaminen itsepalvelutoiminnoilla oleviksi lajittelupihoiksi jatkui kuudella omistajapaikkakunnalla. Lajittelupihat ovat auki joka arkipäivä ja asiointi tapahtuu itsepalveluautomaatilla. Tarvittaessa asiointiapua saa palveluneuvojilta etäyhteyden avulla. Henkilökuntaa on paikalla kerran viikossa.

Lajittelupihat ja hyötyjäteasemat on tarkoitettu vastaanottopaikoiksi kotitalouksien satunnaisesti syntyville jätteille. Tällaisia ovat mm. sähkö- ja elektroniikka- sekä piha- ja puutarhajätteet, vaaralliset jätteet sekä rakennus- ja remontointijätteet.

Lajittelupiha

Kierrättämisen into näkyi Lajittelupihojen ja hyötyjäteasemien kävijämäärissä

Kiinnostus kierrättämistä kohtaan on kasvanut valtakunnallisesti parin viime vuoden aikana, ja sama suuntaus on myös meidän toimialueellamme. Lajittelupihoillamme ja hyötyjäteasemillamme vieraili kaikkiaan 33 593 (+25 %) asiakasta. Kasvua on tapahtunut jo kolmen vuoden ajan.

Vilkkain lajittelupiha oli edelleen Nivala (4117). Toiseksi eniten kävijöitä oli Kannuksen hyötyjäteasemalla ja Haapaveden lajittelupihalla (2914) . Parin viime vuoden toisella sijalla ollut Oulainen oli tällä kertaa kolmanneksi vilkkain paikkakunta 2795 kävijämäärällä. Määrään todennäköisesti vaikutti kesällä ollut hyötyjäteaseman rakentamismuutos lajittelupihaksi.

Koronatilanne ja kolea sää typistivät Kierrätyspäiviä ja kävijämäärää

Kierrätyspäivät pidettiin jälleen sekä keväällä että syksyllä, mutta syksyllä alueen COVID19- tilanteesta johtuen päivillä vastaanotettiin vain jätteitä, eikä paikalla ollut kierrätysneuvontaa. Kevään Kierrätyspäivillä kävijöitä oli syksyä enemmän. Koronatilanteen lisäksi sää verotti kolealla kelillä osallistujamäärää. Kokonaiskävijämäärä oli noin 800 henkilöä, joka on noin 60 % vuoden 2020 kierrätyspäivien kävijämäärästä.

Kierrätyspäivät pidetään paikkakunnilla, joissa ei ole lajittelupihaa tai hyötyjäteasemaa. Kierrätyspäivien tarkoitus on aktivoida kotitalouksia tuomaan tarpeettomat tavarat, purku- ja vaaralliset jätteet kierrätykseen.

Kierrätyspäivät

Keräyspisteet lukuina

Kävijämäärä hyötyjäteasemilla ja lajittelupihoilla

(+25 %)

Hyötyjäteasemilta ja lajittelupihoilta kerätyt jätemäärät

Jätemäärät (tonnia, t)

Jätelaji2021 (t)2020 (t)2019 (t)
Poltettava jäte414 (-1 %)416 (+15 %)362
Hyödynnettävät jätteet1949 (-8 %)2127 (+21 %)1762
Käsiteltävät jätteet543 (-3 %)560 (+9 %)516
Kipsijäte103 (+37 %)75*
Kyllästetty eli kestopuu88 (-6 %)94 (+36 %)69
Vaaralliset jätteet160 (-3 %)165 (+114 %)77
Yht.3257 (-5 %)3438

*Kipsijätettä ei kerätty hyötyjäteasemilla erilleen 2019.

No Data Found