Lajittelupihat ja Kierrätyspäivät

Vuonna 2022 Vestian toimipisteiden uudistamista jatkettiin. Uusia lajittelupihoja avattiin yhteensä neljälle paikkakunnalle. Uusien lajittelupihojen myötä myös kävijämäärät jatkoivat kasvamistaan. Kierrätyspäiviä vietettiin tuttuun tapaan neljällä paikkakunnalla keväällä ja syksyllä.

Lajittelupihat ja Kierrätyspäivät

Neljä uutta paikkakuntaa sai hyötyjäteaseman tilalle lajittelupihan

Hyötyjäteasemien uudistaminen jatkui vuonna 2022 neljän paikkakunnan verran. Omistajakunnista Kärsämäki, Siikalatvalla Pulkkila ja Rantsila sekä Toholampi saivat hyötyjäteasemien tilalle itsepalvelutoiminnoilla olevat lajittelupihat.

Lajittelupihat ovat auki joka arkipäivä ja asiointi tapahtuu itsepalveluautomaatilla. Tarvittaessa asiointiapua saa palveluneuvojilta etäyhteyden avulla. Henkilökuntaa on paikalla kerran viikossa tai kahden viikon välein paikkakunnasta riippuen. Hyötyjäteasemia oli vuoden 2022 lopussa Haapajärvellä, Kalajoen Himangalla ja Kannuksessa. Ne ovat auki kerran viikossa kolmen tunnin ajan henkilökunnan ollessa paikalla.

Lajittelupihat ja hyötyjäteasemat on tarkoitettu vastaanottopaikoiksi kotitalouksien satunnaisesti syntyville jätteille. Tällaisia ovat mm. sähkö- ja elektroniikka- sekä piha- ja puutarhajätteet, vaaralliset jätteet sekä rakennus- ja remontointijätteet.

Toimipisteiden kävijämäärissä rikottiin jälleen ennätys

Kävijämäärät ovat kasvaneet jo neljän vuoden ajan toimipisteissämme. Lajittelupihoillamme ja hyötyjäteasemillamme vieraili vuonna 2022 kaikkiaan 42 406 (+26 %) asiakasta. Vuodesta 2019 vuoteen 2022 verrattuna asiakaskäynneissä kasvua on peräti 65 %.

Vilkkain lajittelupiha on Ylivieskan lajittelupiha, jossa vieraili vuoden aikana jopa 10 297 asiakasta. Muiden paikkakuntien toimipisteistämme Nivalan lajittelupihan kävijämäärä kasvoi peräti 30 % ollen 5 344 asiakaskäyntiä. Seuraavaksi eniten kävijöitä oli Oulaisissa (4 437) ja Haapavedellä (3 392).

Vuosikalenterissa olevaa QR-koodia hyödynnettiin ahkerasti ilmaisen puutarhajätekuorman tuonnissa, sillä jopa 96 % hyötyjäteasemien ja lajittelupihojen puutarhajätteitä tuovista asiakkaista hyödynsi koodia.

Kierrätyspäivät palasivat Alavieskaan, Kestilään, Merijärvelle ja Piippolaan

Koronavuosien jälkeen Kierrätyspäivät pidettiin jälleen sekä keväällä että syksyllä. Kierrätyspäivien kävijämäärät ovat olleet laskusuunnassa jo useamman vuoden ajan. Kaikkiaan kävijöitä oli reilut 700, ja pudotusta edellisvuoteen oli yhteensä noin 100 kävijää.

Kierrätyspäivät pidetään paikkakunnilla, joissa ei ole lajittelupihaa tai hyötyjäteasemaa. Kierrätyspäivien tarkoitus on aktivoida kotitalouksia tuomaan tarpeettomat tavarat, rakennus- ja purkujätteet sekä vaaralliset jätteet kierrätykseen.

Kierrätyspäivillä kerättiin vuonna 2022 yhteensä 57 tonnia jätettä. Jätteitä kerättiin Alavieskassa 17 tonnia, Kestilässä 16 tonnia, Piippolassa 14 tonnia ja Merijärvellä 10 tonnia.

Kerättyjen jätteiden määrät jätejaeittain:

• Sähköromu: 21 tonnia
  • Metalliromu: 11 tonnia
  • Lajiteltava jäte (mm. huonekalut, runkopatjat, PVC): 11 tonnia
  • Poltettava jäte: 7 tonnia
  • Puu: 7 tonnia

Kierrätyspaikkakunnista Alavieskassa tuotiin eniten sähköromua ja jatkokäsiteltävää jätettä, Piippolassa puolestaan puuta ja poltettavaa jätettä ja Kestilässä metalliromua.

Kävijämäärä hyötyjäteasemilla ja lajittelupihoilla

Jätemäärät hyötyjäteasemilta ja lajittelupihoilta (pl. Ylivieska)

Jätemäärät (t)

Jätelaji2022 (t)2021 (t)2020 (t)