Erilliskeräys ja ekopisteet

Vuonna 2022 Vestian keräysastioiden verkosto kasvoi yli 3 800 pisteellä lisääntyneen erilliskeräyksen vuoksi. Uutena aloitettiin poistotekstiilien kerääminen lajittelupihoilta ja muovipakkausten keräystä laajennettiin.

Erilliskeräys ja ekopisteet

Muovipakkausten erilliskeräys laajeni koko toimialueelle

Suurin osa jätteiden keräyspisteistä sijaitsee kotitalouskiinteistöillä, eli omakoti- ja paritaloissa. Kotitalouksilta kerätään vähintään poltettavaa jätettä. Kerros- ja rivitalokiinteistöillä voi tämän lisäksi olla astiat biojätteelle, kartongille, lasi- ja muovipakkauksille, paperille ja pienmetallille.

Vuonna 2020 aloitettu muovipakkausten erilliskeräys taloyhtiöissä laajeni vuonna 2022 kattamaan koko toimialueen. Uusina kuntina mukaan keräykseen tulivat Alavieska, Himanka, Merijärvi, Pyhäjoki, Sievi ja Toholampi. Keräysverkostomme kattoi vuoden 2022 lopussa 34 915 keräysastiaa. Keräysastioiden määrä nousi lisääntyneen erilliskeräyksen seurauksena reilulla 3 800 astialla vuoteen 2021 verrattuna.

Laaja ekopisteiden verkosto mahdollistaa kierrättämisen koko toimialueella

Toimialueellamme on 140 Vestian omaa ekopistettä ja 51 Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy:n ekopistettä. Peruspisteellä kerätään paperia, lasipakkauksia ja pienmetallia. Keskustaajamien pisteillä on lisäksi säiliöt keräyskartongille. Rinki Oy kerää osalla ekopisteitään myös muovipakkauksia.

Vaatteet kiertoon käyttökelpoisuuden mukaan

Vestia aloitti vuoden aikana poistotekstiilien eli käyttökelvottomien vaatteiden ja kodintekstiilien keräyksen 13 lajittelupihalla. Poistotekstiileistä valmistetaan tekstiilikuitua ja uusia tuotteita.

Poistotekstiilien lisäksi alueen asukkaat voivat kierrättää käyttökelpoiset vaatteet ja kodintekstiilit UFF:n keräyspisteisiin. Vestian toimialueella on kaikkiaan 35 keräyspistettä, joista hyväkuntoiset vaatteet päätyvät mm. UFF:n myymälöihin ja lahjoitettavaksi.

Alueella yhteensä

keräyspistettä.

Uusia keräyspisteitä lisätty 3 825 kpl vuodesta 2021.

Ekopisteiltä ja taloyhtiöistä kerätyt hyötyjätteet

Jätemäärät (tonnia, t)

Jätejae2022 (t)2021 (t)2020 (t)
Lasipakkaukset205 (-8 %)222 (-23 %)290 (-12 %)